Hudební a zvuková režie je důsledkem multimediální doby, kdy je nahrávací i IT technika široce dostupná a nabídka kvalitního software dostatečná, proto je poptávka po zvukově tvůrčích dovednostech žáků již na základním stupni uměleckého vzdělávání zcela na místě. Řada hudebníků by si ráda něco nahrála, ale neví jak. Na druhou stranu mnoho technicky poučených lidí umí „tak trochu“ něco nahrávat, ale neví, co a proč. Tento obor oba typy spojuje do jednoho technicko-uměleckého formátu fúze moderního zvukového a hudebního režiséra, který rozumí jak technické, tak i umělecké stránce rozličných audio projektů. Netřeba se však zaměřovat pouze na hudební nahrávání. Audio umění zahrnuje celou řadu forem – od tvorby podcastů, reportáží, audio spotů, audioknih, dramatizací a audio povídek, až k žánrům hudby klasické, folklorní, jazzové, dechovkové, pop-rockové aj. Obor je dle RVP ZUV (EZHZT) modulární, složený ze tří učebních modulů, kdy každý z nich má svou vlastní strukturu, navzájem se ale doplňují a ve výsledku tvoří vyvážený celek znalostí a dovedností žáka.
Hudební a zvuková režie
Výuka probíhá individuálně a zaměřuje se na komplexní ovládnutí záznamových a notačních nástrojů. Klade důraz na technickou zdatnost, schopnost zaznamenat interpretovaný obsah a nalézat vlastní přístupy k výrazu uměleckého díla. Zahrnuje také principy záznamu mluveného slova. Cílem je rozvinout u žáků nejen technické dovednosti, ale také jejich hudební a akustické cítění a kreativitu.
Hudební nauka
Předmět je povinný pro žáky od 1. do 5. ročníku I. stupně. Nabízí teoretické základy potřebné pro hudební praxi, otevírá dveře do hudebního světa a rozvíjí dovednosti důležité pro každého hudebníka. Učení je strukturované, přizpůsobené věku žáka a propojuje teorii s praxí.
Markéta Dudíková, DiS.art
Instrumentální a vokální praxe
Instrumentální a vokální praxe je důležitým prvkem hudebního vzdělání. Práce ve sboru nebo orchestru posiluje schopnost naslouchat, reagovat a přizpůsobovat se. Principy záznamu hudby i mluveného projevu v různých akustických podmínkách vyžadují synchronizaci a soustředěnost. Kolektivní prostředí žákům poskytuje prostor nejen k jejich vlastnímu hudebnímu růstu, ale také rozvíjí jejich sociální dovednosti, jako je komunikace, empatie a týmová práce. Předmět je povinný pro žáky od 4. ročníku I. stupně.
Aleš Huber
(bude vyučovat od září 2025)